Underretninger
Når du som fagprofessionel har brug for at lave en underretning, kan du finde hjælp her
Hvad er en underretning
Hvis du er bekymret for, at et barn eller en ung mistrives, eller har mistanke om/kendskab til, at et barn eller en ung er udsat for omsorgssvigt, overgreb, eller i øvrigt lever under forhold, som bringer dets sundhed eller udvikling i fare, skal du underrette kommunen. Når du handler på din bekymring, er det et udtryk for omsorg for barnet og det første skridt imod, at hjælpen bliver sat i gang. Det er vigtigt, at du reagerer med det samme, så der kan tages hånd om barnets problemer så tidligt som muligt.
Der vil dog også være situationer, hvor underretning ikke er førstevalget. Du skal ikke underrette, hvis du mener, at støttebehovet kan imødekommes på skolen, i dagtilbuddet eller i et samarbejde med forældrene, eventuelt via Familien i Centrum-samarbejdet.
Ligeledes kalder det ikke nødvendigvis på en underretning, hvis barnets adfærd vurderes at være en kortvarig og naturlig reaktion på ændringer i barnets liv.
Det er fagligt at tvivle, så hvis du er usikker på, om du skal underrette, kan du eller din leder ringe og få sparring hos en børne- og ungerådgiver via Center for Families råd- og vejledningstelefon: 24875591
Som offentlig ansat har man skærpet underretningspligt, og man kan ikke være anonym.
Sådan underretter du
En underretning kan aldrig være anonym, når du er fagperson. Alle oplysninger i en underretning bliver medtaget og oplyst til forældrene.
Hvad skal en underretning indeholde?
Uanset om underretningen er mundtlig eller skriftlig skal den indeholde så mange oplysninger som muligt:
- Hvem er barnet?
- Barnets navn og/eller forældrenes. Gerne en adresse og telefonnummer.
- Hvad er din relation til barnet?
- Hvorfor vil du gerne underrette?
- Hvorfor er du bekymret?
- Hvad har du set eller hørt?
- Hvor længe har problemerne stået på?
Hvordan underretter jeg?
Som ansat ved Frederikshavn Kommune, er der flere måder at foretage en underretning på:
- Mail:
Send sikker mail til underretning@frederikshavn.dk - Digital selvbetjening:
Underret via frederikshavn.dk selvbetjeningsløsning - Telefon:
Ringe til Råd- og vejledningstelefonen 24875591
Privatpersoner kan desuden underrette ved at henvende sig personligt til Center for Familie, på Sæby eller Skagen rådhus.
Hvad siger jeg til forældrene?
Som professionel underretter, er du forpligtet til at orientere forældrene om underretningen og snakke med dem om indholdet. UNDTAGET er dog når underretningen omhandler vold eller seksuelle overgreb. Ved tvivl kan du kontakte Center for Families råd- og vejledningstelefon 24875591. Ved en akut situation med vold eller overgreb kontakt Politiet på 114.
Hvis forældrene har kommentarer, kan de med fordel skrives ind i underretningen.
Hvad sker der, når jeg underretter?
Underretningsvagten i Center for Familie registrerer alle underretninger.
Der sendes kvitteringsskrivelse til underretter senest efter 6 hverdage.
Underretningsvagten risikovurderer alle underretninger indenfor 24 timer og agerer videre i sagen sammen med de relevante børne- og ungerådgivere.
For alle underretninger gælder, at forældrene partshøres og der afholdes børnesamtale(r).
Der opfordres til, at du som fagperson fortsat observerer barnet, selvom du har sendt en underretning. Børne- og ungerådgiveren er afhængig af, at du som fagperson omkring barnet fortæller, hvordan det går, og at du støtter op om barn og familie imens børne- og ungerådgiveren afklarer behovet for støtte nærmere.
Hvad kan jeg forvente at få at vide?
Som fagperson har du ret til at høre, om der handles over for dem, som du har underrettet om. Børne- og ungerådgiveren skal således, med mindre særlige forhold gør sig gældende, videregive oplysninger til den fagperson, der har underrettet, om hvorvidt underretningen har givet anledning til undersøgelser eller foranstaltninger for barnet eller den unge. Børne- og ungerådgiveren kan desuden vælge at orientere underretter om, hvilken type indsats, der er iværksat, samt oplyse om dennes planlagte varighed, hvis oplysningen herom vurderes at have betydning for den støtte, underretter kan yde barnet/den unge.
Når du handler på din bekymring, er det et udtryk for omsorg for barnet og det første skridt i mod at hjælpen bliver sat i gang.
OBS:
Hvis du som fagperson er i tvivl om du skal underrette, kan du ringe og få råd og vejledning af en børne- og ungerådgiver på Center for Families råd- og vejledningstelefon: 24 87 55 91
I akutte situationer udenfor åbningstiden kan du komme i kontakt med den sociale døgnvagt via politiet på 114