Gå til hovedindhold

Mødefora i FiC-modellen

Her finder du oplysninger om de forskellige mødefora, der er med til at binde vores indsatser sammen.

Indhold

    Der er ikke nogen opskrift på, hvornår den ene type møde er det mest rigtige at afholde frem for det andet. Det afhænger helt af den enkelte sag, bekymringens art osv. De fagprofessionelle skal sammen med forældrene afgøre hvilken type møde, der giver mening.

    Hvornår arbejdsmøde?

    Indgår som en del af loop’ene i den systematiske egenindsats.

    Formål og struktur

    Arbejdsmøder er en bred betegnelse for møder vedrørende konkrete sager, som har en anden struktur end et Familieteammøde. Arbejdsmøder foregår på ad hoc basis i forbindelse med den systematiske egenindsats, men kan også fungere som en del af de aftaler om opfølgning, der bliver lavet på et Familieteammøde.

    Hvem deltager?

    Deltagere kan f.eks. være fagpersoner, der afholder et arbejdsmøde med eller uden forældre med henblik på koordinering og opfølgning i forbindelse med de indsatser, som iværksættes.

    Hvem kan indkalde?

    Alle fagprofessionelle kan indkalde til et arbejdsmøde (evt. efter drøftelse med koordinator eller relevant leder på området) – dog skal der altid være opmærksom på koordinering med eventuelle andre aftalte møder, samt på udarbejdelse af referat/notater til handleplaner m.v.

    Forældre skal altid give samtykke til afholdelse af arbejdsmøder, og kan deltage på mødet, eventuelt sammen med barnet/den unge.

    Hvornår rådgivningsmøde?

    Indgår som en del af loop’ene i den systematiske egenindsats og er kalenderfastlagt for et år ad gangen, hvilket udelukkende er for at sikre plads i deltagernes kalender – man skal derfor ikke vente med at igangsætte aktuelle/akutte indsatser til efter et rådgivningsmøde.

    Formål og indhold

    Rådgivningsmøder afholdes med internt og eksternt professionelt personale vedr. tiltag, der kan gøres i den enkelte institution for at sikre barnets/den unges eller en gruppes trivsel og udvikling.

    Rådgivningen skal kvalificere målsætningen for forløb i egenindsatsen, hvor et særskilt arbejdsmøde ikke skønnes nødvendigt.

    Personalet kan således få sparring i relation til trivsels- og udviklingsmæssige udfordringer hos enkeltbørn eller i relation til særlige tematikker eller dilemmaer, personalet samlet set kan stå med – som et fagligt refleksionsrum i forhold til stærke børnefællesskaber. Børn og unge kan også drøftes anonymt.

    Strukturen om mødet

    • Møderne kalendersættes for et år ad gangen – strukturen aftales internt for det pågældende geografiske område.
    • Institutionens afdelingsleder eller en koordinator/tovholder er mødeleder.
    • Primærpædagog eller klasselærer kan indstille en sag.
    • Indstilling og dagsorden laves ud fra områdets selvvalgte skabelon og udsendes til alle deltagere senest 7 dage inden mødet.
    • Der indhentes altid samtykke til cpr-drøftelser.
    • Der udarbejdes referat fra mødet, som noteres i handleplanen ved cpr-drøftelser.

    Deltagere fast

    Afdelingsleder/pædagogisk leder eller koordinator, klasselærer/primærpædagog, områdets tilknyttede specialpædagogiske konsulent, psykolog samt fys/ergo, logopæd, småbørns-sundhedsplejerske (kun dagtilbud) og relevante vejledere (kun skoler). Det tilstræbes dog, at deltagerne kun sidder med, hvor det har relevans – behovet herfor vurderes af koordinator ved mødeplanlægning.

    Deltagere ad hoc

    Relevant pædagogisk personale efter dagsorden; eksempelvis småbørnskonsulent, børne-/ungerådgiver eller øvrige ressourcepersoner. Disse har ikke nødvendigvis institutionens møder i kalenderen for hele året, og deres deltagelse skal derfor koordineres individuelt. Forældre deltager normalvis ikke på rådgivningsmøder.

    Mødekadence

    Typisk 4-8 møder årligt i skoler og dagtilbud.

    Tidsramme

    Ca. 15-20 minutter pr. barn.

    På mødet kan aftales indstilling til PPR m.v., og referat er således gyldigt som bilag til sådanne indstillinger.

    Der kan indkaldes til et Familieteammøde, når det vurderes, at der ikke opnås tilstrækkelige resultater i den systematiske egenindsats – og at det derfor vil være relevant med en bredere tværfaglig drøftelse af bekymringerne omkring et barn eller en familie, for på den måde sammen med forældrene at tage stilling til det videre forløb. Et Familieteammøde indkaldes således som følge af en beslutning om udvidet tværfaglig indsats.

    Familieteammødet har en helt særlig plads i Familien i Centrum-modellen, og har derfor en særskilt underside her på hjemmesiden. Dér kan du finde en uddybende beskrivelse af modellen, tillige med de materialer, som er udarbejdet til mødeformen.