Gå til hovedindhold

Sådan underretter du

Hvis du har mistanke om eller kendskab til et barn eller ung, som er udsat for omsorgssvigt, overgreb eller på anden måde har brug for hjælp, skal du underrette kommunen.

Indhold

    Hvad skal en underretning indeholde?

    Uanset om underretningen er mundtlig eller skriftlig skal den indeholde så mange oplysninger som muligt:

    • ​Hvem er barnet?
    • Barnets navn og/eller forældrenes. Gerne en adresse og telefonnummer.
    • Hvorfor vil du gerne underrette?
    • Hvorfor er du bekymret?
    • Hvad har du set eller hørt?
    • Hvor længe har problemerne stået på?

    Hvordan underretter jeg?

    Alle ansatte i Frederikshavn Kommune kan underrette via mail, telefon, brev eller ved personlig henvendelse:

    • Mail:
      Send sikker mail til underretning@frederikshavn.dk
    • Digital selvbetjening
      Underret via frederikshavn.dk selvbetjeningsløsning
    • Telefon:
      Ringe til Underretningstelefonen 24875591
    • Post:
      Send et brev med posten til adressen: Visitationen, Center for Familie, Rådhus Allé 100, 9900 Frederikshavn.
    • Personligt:
      Du kan henvende dig til Visitationen på Sæby Rådhus, Rådhusvej 1 i Sæby og fortælle om din bekymring.

    Anonym underretning?

    En underretning kan aldrig være anonym når du er fagperson. Alle oplysninger i en underretning bliver medtaget og oplyst til forældrene.

    Hvad siger jeg til forældrene?

    Som professionel underretter, er du forpligtet til at orientere forældrene om underretningen og snakke med dem om indholdet. UNDTAGET er dog når underretningen omhandler vold eller seksuelle overgreb. Ved tvivl kan du kontakte Visitationen direkte på underretningstelefonen 24875591.  Ved en akut situation med vold eller overgreb kontakt Politiet på 114.

    Hvis forældrene har kommentarer, kan de med fordel skrives ind i underretningen.

    Hvad sker der når jeg underretter?

    Underretningsvagten i Visitationen registrerer alle underretninger og sender kvitteringsskrivelse til underretter senest efter 6 hverdage.
    Visitationen risikovurderer alle underretninger indenfor 24 timer og agerer i samarbejde med distriktet i de underretninger, der vurderes akutte. Øvrige underretninger overgår til det distrikt hvor de hører til og rådgiveren i distriktet agerer videre.
    Hvis underretningen kommer i en eksisterende sag foretages en genvurdering. Medarbejder, der ikke tidligere har taget del i behandlingen af sagen, deltager i genvurderingen.

    Det opfordres til, at du som fagperson fortsat observerer barnet, selvom du har sendt en underretning. Socialrådgiveren er afhængig af, at du som fagperson omkring barnet fortæller, hvordan det går og at du støtter op om barn og familie imens socialrådgiveren afklarer behovet for støtte nærmere.

    Hvad kan jeg forvente at få at vide?

    Som fagperson har du ret til at høre, om der handles over for dem, som du har underrettet om. Socialrådgiveren skal således, med mindre særlige forhold gør sig gældende, videregive oplysninger til den fagperson, der har underrettet, om hvorvidt underretningen har givet anledning til undersøgelser eller foranstaltninger for barnet eller den unge under 18 år. Socialrådgiveren kan desuden vælge at orientere underretter om, hvilken type foranstaltning der er iværksat samt oplyst om dennes planlagte varighed, hvis oplysningen herom vurderes at have betydning for den støtte underretter kan yde barnet/den unge.

    Hvis du som fagperson er i tvivl om du skal underrette, kan du ringe og få råd og vejledning af en socialrådgiver via Underretningstelefonen: 24 87 55 91 ​ 

    I akutte situationer udenfor åbningstiden kan du komme i kontakt med den sociale døgnvagt via politiet på 114